Dansk superbil – Zenvo får en ordentlig overhaling

For 10 år siden præsenterede man for første gang nogensinde et dansk eksempel på en overdådig superbil, og i år blev så året, hvor man igen kom med en nyere version. Den nye Zenvo blev præsenteret på den internationale konvention, Geneve Motor Show, hvor førstehåndsindtrykket var både forventningsfuldt og positivt.

Den første Zenvo

Det er ingen hemmelighed, at den første version af Zenvo ikke blev helt som forventet. Den danske superbil blev bagtalt i det anerkendte bilshow, Top Gear, hvor den faktisk endte i brand under optagelserne. Denne ydmygelse har man da ikke i sinde at stå til måls for endnu en gang, og derfor er det ikke for sjovt, at den kommercielle direktør bag Zenvo, Nigel Gordon-Stewart, kalder den nye model for et blåt bæst’.

Dette kan den nye TS1 GT:

I den nye model er der ikke sparet på detaljerne, og flere af de først valgte detaljer er da også taget til revurdering flere gange under processen. Blandt andet har man skiftet den førhen anvendte Sima-gearkasse med en nyere, rekonstrueret model, således at man nu kan skifte gear på blot 40 millisekunder. Dette er uhyre hurtigt, og for at man kan få et forståelse af den egentlige effekt, er det så hurtigt, at man som chauffør faktisk ikke kan mærke gearskiftet på bilen.

Foruden ny gearkasse, er ændringerne dog ikke helt så kontroversielle. TS1 Gt rummer – som den ældre version – 1.147 hestekræfter og har den samme 5,9-liters V8-motor. Tophastigheden er lige under de 400 km/t. Til gengæld er al interiør og design helt anderledes, og Zenvo bliver derfor så unik, at den på dette punkt er blandt de førende i branchen. Nigel Gordon-Stewart nævner i denne sammenhæng, at alene knapperne i modellen har samme værdi som en ny Porsche – ca. 900.000 kr. (såfremt man ikke tager højde for den danske afgift).

Bilen er af producenten selv estimeret til at være så dyr, at man faktisk skal spørge flere gange, førend man kan få et decideret svar, og da den kommercielle Direktør endelig melder ud, skriver han, at ”bare” standard-versionen koster omkring 9.000.000 kr. – uden dansk afgift, vel at mærke. Dette placerer denne model – prismæssigt – i en kategori sideløbende med svenske Koenigsegg One, som koster omkring de 10.400.000 kr., og  Ferrari LaFerrari, som ligger til omkring 10.800.000 kr.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *